InMotion

info@inmotionfysiofit.nl

InMotion Ergotherapie op Facebook

Handtherapie

Voor wie is handtherapie bedoeld?
Handtherapie is bedoeld voor mensen met diverse klachten aan arm, pols en/of hand. De klachten kunnen veroorzaakt worden door diverse letsels en aandoeningen. Hierbij kunt u denken aan botbreuken van bijvoorbeeld pols of vingers, pees- en zenuwletsels, overbelastingsklachten, slijtage (bijv. CMC artrose), reuma, carpaal tunnel syndroom, de ziekte van Dupuytren, CVA hand of andere neurologische aandoeningen waardoor de handfunctie beperkt is, amputaties, transplantaties etc.

Werkwijze
Handtherapie kan bestaan uit een aantal verschillende invalshoeken:
• Oefentherapie en oefeninstructie
• Littekenbehandeling
• Spalktherapie
• Vergroten van de zelfstandigheid binnen de uitvoer van dagelijkse activiteiten, o.a. werk en hobby.
Diverse aandoeningen worden volgens een richtlijn of protocollair behandeld naar de laatste inzichten en ontwikkelingen.

Doel en behandeling
Handtherapie is er op gericht dat u uw hand weer zo goed mogelijk kan gaan gebruiken bij dagelijkse activiteiten. Hierin spelen wondverzorging, oedeempreventie, littekenbehandeling, oefentherapie en spalkbehandeling een belangrijke rol. Tevens worden adviezen voor praktische problemen in het dagelijks functioneren gegeven en worden zo nodig hulpmiddelen ingezet. Tijdens de behandeling doen wij regelmatig metingen om de vooruitgang op het gebied van beweging, kracht, gevoel en zwelling te beoordelen. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van vragenlijsten en meet/testinstrumenten.